Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej |
... śmiertelnych - stu na stu. Liczba, która jak dotad nie uległa zmianie. Wisława Szymborska, Przyczynek do statystyki |
Dydaktyka – Statystyka i Warsztaty statystyczneWprowadzenie do statystyki Podstawowy kurs Wprowadzenie do statystyki, obowiązkowy dla wszystkich studentów IS UW prowadzony jest w formie ćwiczeń na I roku, przez dwa semestry w łącznym wymiarze 90 godzin (60 godzin w semestrze zimowym, 30 godzin w semestrze letnim). Program obejmuje podstawowy kurs statystyki w zakresie niezbędnym dla socjologa, zamierzającego biernie lub czynnie zajmować się socjologią empiryczną. Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami statystycznymi w stopniu pozwalającym na stosowanie ze zrozumieniem podstawowych narzędzi statystycznych służących do opisu rzeczywistości społecznej, badania związków pomiędzy zjawiskami społecznymi oraz statystycznego weryfikowania hipotez.
Aktualny program zajęć (sylabus) wraz z terminami egzaminów – i szczegółowym opisem tego, co będzie się działo na zajęciach – jest zawsze do pobrania na stronach Wirtualnego Zbioru Zadań ze Statystyki. Jak widać więc, nie tylko zadania się tam znajdują. W sylabusie są wskazane terminy i miejsce egzaminów końcowych. W roku akademickim 2016/2017 egzaminy odbędą się w następujących dniach:
Warsztaty Statystyczne W drugim semestrze I roku studenci uczestniczą w kursie Warsztaty Statystyczne. Uczestnicy tych zajęć przeprowadzać będą analizy statystyczne na prostych, ale rzeczywistych zbiorach danych z badań społecznych lub statystyki publicznej, z wykorzystaniem programów Excel i/lub SPSS. Zajęcia ogniskować się będą wokół formułowanych przez prowadzącego pytań badawczych: zadaniem uczestników będzie wskazanie najbardziej użytecznej ze względu na możliwość udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie metody analizy statystycznej, jej przeprowadzenie, interpretacja wyników oraz sformułowanie wniosków (w tym pisemnie, w ramach prac domowych). Uczestnicy zajęć przećwiczą: – przedstawianie i interpretację rozkładów jednej lub wielu zmiennych w postaci tabelarycznej – wyznaczanie i interpretację parametrów rozkładu jednej zmiennej, dla różnych skal pomiaru – wykorzystanie metod regresji średnich, regresji liniowej i regresji wielokrotnej Równolegle, uczestnicy zajęć będą pogłębiali swoją wiedzę w zakresie metod statystycznych omawianych uprzednio w ramach kursu „Wprowadzenie do statystyki”, a także poznawać będą praktyczne zastosowanie oraz własności teoretyczne innych metod analizy (w tym regresji wielokrotnej wraz z korelacją cząstkową).
Materiały i informacje wspólne dla wszystkich kursów:
Zadania i egzaminyInternetowy zbiór zadań udostępniamy na witrynie: http://sites.google.com/site/dydastat/ , natomiast testy ze statystyki w wersji elektronicznej dostępne są pod adresem: http://www.konieczna-salamatin.eu/webtest/WebTest.html . Zasady pisania egzaminów i kolokwiów: |