dr hab. Jacek Haman

Analiza Danych Iloœciowych: badania edukacyjne

semestr letni 2014/15
Œrody, godzina 1200, sala 412

Wprowadzenie

Kurs analizy danych iloœciowych (ADI) koncentrujšcy się na analizie danych pochodzšcych z badań edukacyjnych.

Badania edukacyjne stanowiš w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijajšcych się segmentów iloœciowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowiš one jednoczeœnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodnoœć problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć. Dotyczy to w szczególnoœci kwestii dostępnoœci i rzetelnoœci statystyk publicznych (na przykładzie danych Systemu Informacji Oœwiatowej), specyfiki doboru prób z uwzględnieniem warstwowania i doboru zespołowego, problematyki skalowania wyników testów.

Jednoczeœnie, dane z badań edukacyjnych podlegajš takiej samej „obróbce badawczej” jak dane z innych badań społecznych – a więc tworzy się na ich podstawie tabele rozkładów zmiennych, oblicza się i interpretuje parametry rozkładów, modele regresyjne, miary siły zwišzku itd. dla zmiennych mierzonych na różnych skalach pomiarowych. Analizy takie będš wykonywane przez studentów przy użyciu pakietu SPSS. Jakkolwiek zakłada się, że studenci znajš już podstawy statystyki, a także podstawy obsługi pakietu SPSS, rozwinięcie tych umiejętnoœci (także przy założeniu doœć elementarnego ich poziomu na poczštku kursu) będzie jednym z istotnych elementów programu zajęć.

W efekcie po ukończeniu kursu student powinien być przygotowany do samodzielnego przeprowadzania analiz statystycznych przy użyciu pakietu SPSS na różnorodnych danych z badań społecznych, oraz powinien umieć zinterpretować i ocenić wyniki takich analiz przeprowadzanych przez innych badaczy.

Tematyka zajęć

Nie podaję w rozbiciu na kolejne terminy - to będzie zależało od dynamiki zajęć

Specyfika badań edukacyjnych.
System Informacji Oœwiatowej.
Program badań OECD PISA. Inne projekty badawcze realizowane w Polsce
Pakiet SPSS – repetytorium.

  • Zbiór danych w programie SPSS, zmienne, etykiety, syntaks, output.
  • Tabele liczebnoœci i częstoœci i tabele krzyżowe.
  • Parametry i parametry warunkowe.
  • Zawartoœć zbioru danych przykładowego badania edukacyjnego (np. OECD PISA).
  • Poziomy pomiaru: uczeń, szkoła i dalej.
  • Typy zmiennych.

    Wykorzystanie metod analizy statystycznej do szukania odpowiedzi na pytania badawcze:

  • Tworzenie i interpretacja tabel rozkładów statystycznych
  • Parametry rozkładów brzegowych i warunkowych
  • Mierniki siły zależnoœci
  • Korelacja rangowa
  • Regresja liniowa

    Sposoby doboru próby i jego konsekwencje: problematyka wnioskowania statystycznego w warunkach prób losowych innych niż próba prosta.
    Podstawowe własnoœci modelu IRT .

    Dane

    Fragment zbioru danych "Nasza dalsza nauka i praca"

    Literatura i materiały

    SPSS

    Generalnie, na ogół wystarcza system pomocy SPSS. Na rynku jest jednak wiele dostępnych ksišżek, mogšcych pomóc w odœwieżeniu znajomoœci z programem, np

    Ponadto (dowolnie) dużo materiałów dostępnych w internecie, po angielsku, na przykład (ale tylko jako przykład): albo po polsku