Kurs analizy danych ilociowych (ADI) koncentrujšcy się na analizie danych pochodzšcych z badań edukacyjnych.
Badania edukacyjne stanowiš w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijajšcych się segmentów ilociowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowiš one jednoczenie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodnoć problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć. Dotyczy to w szczególnoci kwestii dostępnoci i rzetelnoci statystyk publicznych (na przykładzie danych Systemu Informacji Owiatowej), specyfiki doboru prób z uwzględnieniem warstwowania i doboru zespołowego, problematyki skalowania wyników testów.
Jednoczenie, dane z badań edukacyjnych podlegajš takiej samej obróbce badawczej jak dane z innych badań społecznych a więc tworzy się na ich podstawie tabele rozkładów zmiennych, oblicza się i interpretuje parametry rozkładów, modele regresyjne, miary siły zwišzku itd. dla zmiennych mierzonych na różnych skalach pomiarowych. Analizy takie będš wykonywane przez studentów przy użyciu pakietu SPSS. Jakkolwiek zakłada się, że studenci znajš już podstawy statystyki, a także podstawy obsługi pakietu SPSS, rozwinięcie tych umiejętnoci (także przy założeniu doć elementarnego ich poziomu na poczštku kursu) będzie jednym z istotnych elementów programu zajęć.
W efekcie po ukończeniu kursu student powinien być przygotowany do samodzielnego przeprowadzania analiz statystycznych przy użyciu pakietu SPSS na różnorodnych danych z badań społecznych, oraz powinien umieć zinterpretować i ocenić wyniki takich analiz przeprowadzanych przez innych badaczy.
Specyfika badań edukacyjnych.
System Informacji Owiatowej.
Program badań OECD PISA. Inne projekty badawcze realizowane w Polsce
Pakiet SPSS repetytorium.
Wykorzystanie metod analizy statystycznej do szukania odpowiedzi na pytania badawcze:
Sposoby doboru próby i jego konsekwencje: problematyka wnioskowania statystycznego w warunkach prób losowych innych niż próba prosta.
Podstawowe własnoci modelu IRT .